• تلفن: +98 21 44276456
  • خدمات روانشناسی و مشاوره پندار نیک
اختلال وسواس فکری - عملی چیست؟

اختلال وسواس فکری - عملی چیست؟

اگر شما با افکار منفی، مزاحم، ناراحت کننده، غیرقابل کنترل و حمله کننده روبرو هستید و با احساس اضطراب و چندش وخشم درگیر می شوید و همچنین برای مقابله با این افکار آزاردهنده دست به رفتارهای تکراری می زنید، لازم است که به مرکز مشاوره  مراجعه نمایید، در چنین مواقعی، بعداز ارزیابی روانشناس احتمال تشخیص وسواس فکری-عملی وجود داردکه نیاز به روان درمانی خواهید داشت.           
وسواس فکری: در این نوع وسواس، افکار یا تصاویر ذهنی مداوم منفی در فرد باعث تجربه اختلال وسواس فکری و یا عملی می شود.این افکار فرد را مجبور می کند تا با تلاش بیش از حد افکار مزاحم را نادیده بگیرد و یا افکار و رفتارهای دیگری را جایگزین آن کند و یا خنثی نماید.                            
رفتارهای اجباری: رفتارهای تکراری(شستن- نظم و ترتیب- چک کردن)یا قوانین سخت گیرانه و یا اعمالی که در ذهن فرد وسواسی انجام می گیرد( اعمال ذهنی: شمارش- کلماتی را به آرامی گفتن..) و یا رفتارهای قابل مشاهده(عینی)هست و معمولا فرد احساس می کند که گویا باید در پاسخ به وسواس فکری، قوانین یا اعمال جبری را انجام می دهد. این رفتارها یا اعمال ذهنی با هدف این شکل می گیرد که اضطراب راکاهش دهد و ترس و ناراحتی را کاهش دهد و همچنین باعث افزایش اطمینان و احساس امنیت شود و یا هیجان منفی را خفه کند و یا از افکار وسواس گونه پیشگیری کند.                                                                                                                                  
وسواس فکری- عملی به طور مداوم ماهیت خود را تغییر می دهد و محتوایش شکل های مختلفی دارد و در درمان به شدت نیاز به حمایت خانواده وجود دارد.                                                                                                                                                             
وسواس انواع گوناگونی دارد: شستشو- چک کردن- نظم و ترتیب- قرینه سازی- شمارش- شک وتردید..
در درمان، روانشناس کارآمد مرکز پندارنیک با  همکاری مراجع  می تواند از رویکرد هایی چون: رویکرد شناختی-رفتاری/ رفتاردرمانی استفاده کند تا مراجع را از وسواس و مشکلاتش رهایی یابد.                                                                                                                        
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع خدمات روانشناسی اعم از مشاوره خانواده و زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، اختلال وسواس فکری، مشاوره فردی، مهارت های ارتباطی، مشاوره طلاق، اختلالات دو قطبی و دیگر خدمات مشاوره پندار نیک با شماره تلفن های 44276456 و 44259017 تماس حاصل فرمایید.

همچنین می توانید از طریق پیامک با شماره های 09307042637 و 09035303846 در همه ساعات با مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره پندار نیک در تماس باشید. 
  
 

دیدگاه ها

پاسخ دهید


توضیح جامع و تخصصی روانشناسی

از آهسته رفتن نترس، از بی حرکت ایستادن بترس. (ضرب المثل چینی)

طراحی سایت توسط بیزنا